Zo oud als de weg naar Rome!
Zorgvuldig voorbereiden en toezichthouden is dat van nu of kunnen wij leren van het verleden? Als de aanleg van een tracé zorgvuldig word voorbereid, voorkomen we dan de fout van een veldheer uit 1941? Of zijn wij net als deze veldheer die dacht dat hij onoverwinnelijk was. Als deze heer had opgelet in de klas dan had hij uit geschiedenis van een veldheer uit 1821 kunnen leren dat zijn tactiek niet zou slagen. Kunnen wij ervoor zorgen dat onze tracé’s de titel ‘Zo oud als de weg naar Rome krijgen’?
Zorgvuldige voorbereiding
Bij de voorbereiding van een project werd door Gaius Gracchus gebruikt gemaakt van informatie uit landkaarten en van kennis over het terrein en de bewoners. Vervolgens tekenden ingenieurs het meest logische tracé van de weg. De wegen volgende een recht tracé, zonder bochten of omwegen, waarbij ze deze zo recht mogelijk maakten en zorgden dat de hellingen niet te steil waren. Dat gold bijvoorbeeld voor de bekende Via Appia, die tussen Rome en Terracina negentig kilometer lang kaasrecht is. Ook in gebieden met reliëf werd er naar gestreefd de weg zo recht mogelijk te laten lopen. Daarvoor werden afgravingen, bruggen en viaducten gebruikt. In bergachtig gebied werden de contouren van de hellingen gevolgd om te voorkomen dat wegen te steil zouden zijn.
Voordat er kon worden begonnen met de aanleg van een weg moest het terrein worden vrijgemaakt van bomen, losse rotsblokken en alles wat maar in de weg zou kunnen staan. Er werd nagedacht over het materiaal voor het wegdek, zodat het goed berijdbaar was voor wagens. De bodem werd gedraineerd en er werd rekening gehouden met de loop van afvloeiend regenwater met behulp van afwateringskanalen, sloten of er werd een greppel gegraven.
Bereiden wij onze tracés zorgvuldig voor? Vaak blijkt in het ontwerp geen rekening gehouden te zijn met kabels en leidingen. Dit brengt onnodig veel kosten met zich mee als tijdens de uitvoering blijkt dat hiermee rekening gehouden had moeten worden. Maar denk ook aan graafschade vanwege niet zorgvuldig voorbereiden of niet zorgvuldig graven en vaak vergeten we het nut van onze eigen wetgeving zoals een AVOI waardoor de kosten niet door de gemeenten gedragen hoeft te worden.
Toezicht
In de tijd van de Romeinse Republiek waren censors verantwoordelijk voor de wegenbouw. Als een weg in slechte staat was, kon er een curator worden benoemd die toezicht moest houden op dereparatiewerkzaamheden. Zo werd Julius Caesar bij voorbeeld in 67 v.C. benoemd tot curator van de Via Appia. Keizer Augustus nam, na zijn overwinning op Marcus Antonius, de taak op zich om de schade te herstellen die aan de infrastructuur was ontstaan na een eeuw van burgeroorlogen. Daarom kende hij zichzelf de titel hoofdopzichter van de wegen toe, en stelde hij in het jaar 20 v.C. een aantal magistraten aan, de curatores viarum, die de wegen moesten inspecteren. Zij werden verantwoordelijk voor de gunning van contracten en moesten erop toezien dat de werkzaamheden en het onderhoud correct werden uitgevoerd.
Niet alleen toezicht maar ook vooraf met partijen in overleg gaan bewijst zijn nut. Problemen die aan de voorkant opgelost kunnen worden, voorkomt dat de graver met de ellende komt te zitten.
Zo oud als de weg naar Rome
Dat de zorgvuldige voorbereiding en toezicht in de tijd van de Romeinen nut heeft gehad bewijst een tracé dat er nog altijd ligt. De Fosse Way was een 293 kilometer lange Romeinse heerweg van Exeter naar Lincoln in Groot-Britannie. Het tracé is nog altijd te herkennen in het landschap. Kunnen we leren van onze geschiedenis? Als wij onze tracés zorgvuldig voorbereiden en toezicht houden, kunnen zij zeker aanspraak maken op de titel “zo oud als de weg naar Romé’! Helaas leert de ervaring dat er veel verschillende partijen gebruikmaken van dezelfde grond voor hun tracés en dat op toezicht en samenhang eerder wordt bezuinigd dan geïnvesteerd,
Wij kunnen je hier altijd bij helpen. Je kunt bij ons de training Grip op kabels of een training over het zorgvuldig graafproces volgen. Ook kunnen wij jou helpen bij de vergunningverlening of het toezicht houden, of zelfs meedenken in het op orde brengen van de interne organisatie op het regisseren van de ondergrondse infrastructuur. Neem gerust contact met ons op!
Fabienne Looij
Procesadviseur ondergrondse infrastructuur
flooij@legal-infra.nl
06-55882379