Conflicteert afspraak nadeelcompensatie van ander bestuursorgaan op met eigen beleid?
De A4 wordt verbreed, daarom wordt er een Bestuurlijke Overeenkomst afgesloten tussen de gemeente en Rijkswaterstaat. Daarin staat ook iets in over kabels en leidingen. Is dit strijdig met de nadeelcompensatieregeling van deze gemeente? En is dat erg?
Nu is de volgende tekst opgenomen:
Artikel 6 Kabels en Leidingen
- Ingevolge het Tracébesluit A4 Haaglanden-N14 zullen er diverse kabels en leidingen moeten worden verlegd binnen het beheersgebied van de Gemeente.
- De “Nadeelcompensatieregeling voor het verleggen van kabels en leidingen in en buiten Rijkswaterstaatswerken en spoorwegwerken 1999” (NKL) en “De Overeenkomst 1999” (Stcrt. 1999-97, Pagina 8, Overeenkomst inzake verleggingen van kabels en leidingen buiten beheersgebied tussen Rijkswaterstaat van Verkeer en Waterstaat en EnergieNed, VELIN en VEWIN) zijn van toepassing voor het aanpassen van kabels en leidingen van de Gemeente, tenzij er in de tussen Partijen te sluiten Uitvoeringsovereenkomst afwijkende afspraken worden gemaakt.
- Rijskwaterstaat is verantwoordelijk en de Gemeente zal, waar nodig en/of gewenst, haar medewerking verlenen aan de vanwege het Project door kabel- en leidingeigenaren te verleggen kabels en leidingen.
Onze reactie hierop is
Het is een prima regeling, die geen inbreuk maakt op het beleid van de gemeente. De nadeelcompensatieregeling van de gemeente die de vraag stelt, is namelijk van toepassing op projecten die hun oorzaak vinden in het eigen handelen van deze gemeente. De NKL 1999 en Overeenkomst waar RWS naar verwijst is de nadeelcompensatieregeling voor de delen die ook buiten het beheergebied van RWS liggen, waaronder dus het beheergebied van de gemeente.
Wat zaken waar je wel rekening mee dient te houden:
- De genoemde regeling wordt voor deze verlegging niet handig op het moment dat de gemeente grond verkoopt aan RWS waar de leiding van de gemeente nog in ligt, waarna die leiding verlegd wordt. Als je grond gaat verkopen waar de eigen leiding nog in zit die voor het project mogelijk verplaatst dient te worden, regel dan een recht van opstal, of neem het op in de bestuurlijke overeenkomst dat je de verlegging geheel vergoed krijgt.
- Kabels en leidingen die vanwege het project van RWS aangepast moeten worden, gaan door middel van een VTA vanuit RWS en niet vanuit de gemeente. De veroorzaker verzoekt netbeheerders om aanpassingen te verrichten en niet de beheerder van de grond.
- Met betrekking tot het derde onderdeel is het goed om even goed met ze door te nemen wat ze daarmee bedoelen. Wat wij onder onderdeel 2 aangeven, is namelijk een veelvoorkomende misvatting. Als RWS verwacht dat de gemeente VTA’s gaat sturen in beheergebied van de gemeente dan is dat namelijk niet juridisch houdbaar. Als er bedoeld wordt dat de gemeente actief de vergunningverlening oppakt voor de nieuwe ligging van kabels en leidingen in beheergebied van de gemeente dan is het prima.